21 Dec 2011

kami di GUNUNG JERAI

assalamualaikum


okay, hari ni aku nak nak share ngan korang pasal ekspidisi aku ke Gunung Jerai 16 & 17 hb yg lepas... seriously, aku xpernah mendaki gunung sepanjang hidup aku.. yelah, kalau korang nak aku jogging pun, 100x aku fikir... haha.. macam tipu kan... tu maknanye aku nak tunjuk betapa tak suka nya aku dengan aktiviti luar kecuali bola tampar.. yang tu, aku memang minat.. tapi hari ni bukan nak cite pasal bola tampar.. nak cerita pasal gunung jerai..

bila diorang ajak pergi sana, aku rasa wah! macam best je.. n bila syaza cakap, kalau kita tak pergi, bila lagi kita nak pergi sana.. nak pergi sendiri memang tak dapat lah kan... padang besar, gua kelam, pantai merdeka, n banyak lagi tempat aku tak pergi.. gila loser kan.. aduhai... tak pelah, insyaAllah satu hari sampai sana...so, bila fikir ada betulnya apa yg syaza cakap, kami pun bayar sorang rm50 untuk penyertaan...hari yang dinanti-nanti pun tiba... and malam tu, mata buat hal tak nak tido... adoiiiii ! risau jugak kan.. diorang cakap nak sampai puncak amik masa 8 jam... tapi kan, kan, kan, kitorang sampai atas just for 5 to 6 hours... yeay! tepukan gemuruh untuk kami...

sesampai nye kami di sana, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah bergambar..yeay!! serius, pendakian ni sangat2 mencabar fizikal dan mental.. sebab sepanjang hidup aku, ni lah 1st time aku mendaki gunung..ouh ! serius aku tak pernah terfikir yang aku akan buat semua ni... sila tepuk tangan... huahuahua.. gedik kan.. okay abaikan.. okay, meh nak kongsi gambar gedik2 saya ...
dia lah rumate saya yang sentiasa bersama sy 24 jam :)
lepas bergambar, kami bersedia memulakan pendakian..serius, 15 minit pertama aku dah tak larat nak melangkah sebab,anak tangga dia, perghhhhhhhh.. kecik-kecik...SUDDENLY, ceh speaking pulak... perut rasa mual, mata rasa kabur, eh eh apesal dengan aku.. wekkkkkk ! muntah...tapi, rumate aku tetap berada di sisi.. mer, pun berkejar-kejar cari first aid tuk aku.. sorry lah korang.. tak bermaksud nak susah kan... aduhai ajun oi... baru sikit.. tapi semangat tuk sampai atas masih berkobar-kobar... mana tak nye, ada kawan aku tu, berat 130kg, sampai atas beb.. kalau tak maluuuuuuuuuuuu lah aku.... nak tahu bape banyak anak tangga nya? 1000++ weyyy... sampai je kat check poitn pertama, aku rasa kaki lembik macam tak mampu jalan dah.. huh !

haa.. yang minum air tu sufri (130kg) #check point pertama

ouh mer ... dia baik ( dah la macam korea)  #tangan didada mata keatas
okay, pendakian bermula untuk menuju dengan lebih tinggi.. whoahhhhh ! aku bersyukur dah tak de tangga.. fobia fobia.. kali ni aku cool je.. ceh ! cool la sangat kan... hei3 ! cool la, aku orang ke tujuh sampai check point kedua kot... disebabkan aku sampai awal, so rehat lamae sikit sebab nak tunggu semua 38orang sampai..  so, ape lagi, amik gambar...

ni lah laluan nye.. curam kan..

mereka paling awal sampai..
then, perjalanan diteruskan untuk check point ketiga.. tempat dimana kami akan makan tengah hari...masa ni, semua semangat, nak makan lah kate kan... huyaiiii... bila penat, aku berenti hanya lima saat.. kalau tak lagi aku penat.. nampak macam tipu kan... takkk !! aku tak tipu... itulah yang sebenarnya.. sampai je kat check point ketiga, aku pun capai pisang dalam beg, makan.. diorang cakap, bagus makan pisang.. masa ni, bekalan coklat pun dah habis.. yelah, makan beramain-ramai kan... -_-"

penat tapi senyum mesti ..

tengok ! semua kelaparan
lepas makan, kami pun jalan lagi untuk menuju ke check point yang terakhir... yeayyyyyyyy !! perghhhhhhhhhhh, perjalanan gila mencabar beb.. rasa tak sanggup nak mendaki.. tapi semangat tu masih tinggi...and  taraaaa ! aku dan rumate aku merupakan 10 orang terawal sampai puncak...sila tepuk tangan lagi... perasaan yang aku tak tahu nak gambarkan.. puas, penat, dan paling penting ohsemmmm... tapi, kami terpaksa tunggu sufri, yang aku cakap berat dia 130kg tuh...sejam lepas tu, dia pun sampai ditemani mer (kan aku dah ckp die baik )...

tapi sampai atas, hujan pulak.. (aku basah)

aku memang selalu tak de, sebab aku yang ambik

okay, rasa macam dah banyak sangat je... kita sambung lain kali yeeeee... tu pun kalau rajin..huahuahua... sebab pendakian, muka yang sebelum nya macam tayar bas, sekarang dah kurang bulat, cuma besar tayar kereta je... 
-__-" 

* bercita-cita untuk lebih kurus :)

Thank you for reading :)

2 comments:

Unknown said...

Lebih kurus hotekkkk mu !

ajunfatin said...

alaaaa..tahu la die kuruss... kite nak kurus xboleh pulokkk ;(

Post a Comment